Børnehaven

Dagen i Snorretoppens børnehave:

Vores dagsrytme er et udtryk for at vi som voksne er bevidste om, at der i hele barnets dag foregår vigtig læring. Det være sig både i forhold til de daglige rutiner – garderoben, måltidet og samling, de planlagte aktiviteter tilrettelagt ud fra vores læringsmål og den leg der spontant opstår, hvor børnene afprøver og videre udvikler sig selv i forhold til det fællesskab, de er en del af.

Klokken

Hvilke læringsrum er vi i?

Pædagogiske overvejelser

Kl.7:00 – 8:00

Pædagogiske rutiner

Alle børn vasker hænder i byggeriet, ved ankomst.

Morgenmad i morgencafeen,

Der åbnes i tumlesalen, og tegnebord.

Fokus på: den gode aflevering og ro til en god start på dagen.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie.

Kl.8:00 – 9:00

Børnene afleveres ved døren, der modtagende voksne i garderoben, som hjælper barnet på plads.

Alle teams har funktionsrum åbne som børnene kan være i.

Funktionsrummene åbnes efter hvor mange børn der er afleveret.

Fokus på: den gode aflevering, selvhjulpenhed og ro til en god start på dagen gennem forudsigelighed, samt børne og voksen initierede lege.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie. Sætte forskellige vokseninitierede aktivitetstilbud i gang i funktionsrummene.

Kl.9:00 – 9:30

Pædagogisk aktivitet:

Samling; aktivitetsgrupperne holder samling i faste funktionsrum hvor der hænger piktogrammer.

Fokus på: fællesskabet og sociale spilleregler herunder dannelse og medbestemmelse, sprogforståelse og forberedelse af dagen.

Den voksnes rolle: gennemgå dagen gennem brug af piktogrammer og forberede børnegruppen på dagens aktivitet.

Kl.9:30-10:40

Pædagogiske aktiviteter i mindre grupper. Alle aktivitetsgrupper har et uge-/aktivitetsskema dette sendes til forældre på AULA samt hænges op i teamet.

Fokus på: Læring og udvikling for børnene gennem pædagogiske aktiviteter, planlagt med udgangspunkt i den styrkede læreplan og klynges profil; ”Natur bevægelse og leg”

Den voksnes rolle: Være igangsættende for processen, følge barnets spor, være nærværende og i børnehøjde, billede-dokumentere.

Kl.10:40-11:00

Pædagogiske rutiner

Forberedelse til frokost; vaske hænder, dække borde, der hentes madvogne

Fokus på: børnenes selvhjulpenhed, sproglige- og matematiske forståelse samt forudsigelighed

Den voksnes rolle: Vi præsenterer maden, tydelige voksne der guider børnene

Kl.11:00-11:30

Pædagogiske rutiner

Frokost; børnene har faste spisepladser i teamet.

De voksne er flytbare i forhold til at kunne sidde sammen med primære børn og nystartede børn

Fokus på: fællesskab og venskaber, selvhjulpenhed, bordskik, sprog gennem dialog.

Den voksnes rolle: Den gode rollemodel, der inviterer børnene til at være madmodige og sikre den gode samtale ved bordet.

Kl.11:30-12:00

Garderobe / forberedelse til hviletid

Fokus på: selvhjulpenhed, rollemodeller og sociale kompetencer – vente på tur, hjælpe hinanden.

Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin.

Kl.12:00-13:30

Børnene- og voksen initierede lege.

Alle børnehavebørn er på legeplads

(Hviletid for nystartet børn)

Fokus på: fællesskab og venskaber.

Den voksnes rolle: Igangsætte lege i legezoner.  Være den gode rollemodel, tilgængelige voksne i øjenhøjde med børnene.

Nogle voksne har overblikket og observere de børneinitierede lege.

Kl.13:30- 13:45

Pædagogiske rutiner

Garderobe og forberedelse til eftermiddagsmad

Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin.

Hviletid/afslapning

Fokus på: Arousal-regulering hos børnene.

Den voksnes rolle: sikre de rolige omgivelser.

Kl.14:00 – 14:30

Pædagogiske rutiner

Eftermiddagsmad; børnene har faste spisepladser i teamet (de samme som til frokost)

Fokus på: Rolig afslutning af dagen, fællesskabet og sociale spilleregler, forberedelse af eftermiddagen og fokus på selvhjulpenhed

Den voksnes rolle: opsamling på dagen gennem dialog.

Kl.14:30 – 16:00

Alle teams har funktionsrum åbne

Fokus på: En god afslutning på dagen gennem forudsigelighed.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende overfor børn og familier.

Sætte forskellige aktivitetstilbud i gang i funktionsrummene.

Kl.16:00 – 17:00

Fredag lukker Snorretoppen kl.16:00

Fælles afrunding af dagen

Kl.16:30 samler hele børnehaven sig, i blåt team.

Fredag lukkes der i egne teams.

Fokus på: overlevering mellem kollegaer, og til forældre.

Den voksnes rolle: fordeling af arbejdsopgaver med og uden børn