Børnehaven
Dagen i Snorretoppens børnehave:
Vores dagsrytme er et udtryk for at vi som voksne er bevidste om, at der i hele barnets dag foregår vigtig læring. Det være sig både i forhold til de daglige rutiner – garderoben, måltidet og samling, de planlagte aktiviteter tilrettelagt ud fra vores læringsmål og den leg der spontant opstår, hvor børnene afprøver og videre udvikler sig selv i forhold til det fællesskab, de er en del af.
Klokken | Hvilke læringsrum er vi i? | Pædagogiske overvejelser |
Kl.7:00 – 8:00 |
Pædagogiske rutiner Alle børn vasker hænder i byggeriet, ved ankomst. Morgenmad i morgencafeen, Der åbnes i tumlesalen, og tegnebord. |
Fokus på: den gode aflevering og ro til en god start på dagen. Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie.
|
Kl.8:00 – 9:00 |
Børnene afleveres ved døren, der modtagende voksne i garderoben, som hjælper barnet på plads.
Alle teams har funktionsrum åbne som børnene kan være i. Funktionsrummene åbnes efter hvor mange børn der er afleveret.
|
Fokus på: den gode aflevering, selvhjulpenhed og ro til en god start på dagen gennem forudsigelighed, samt børne og voksen initierede lege. Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie. Sætte forskellige vokseninitierede aktivitetstilbud i gang i funktionsrummene. |
Kl.9:00 – 9:30 |
Pædagogisk aktivitet: Samling; aktivitetsgrupperne holder samling i faste funktionsrum hvor der hænger piktogrammer. |
Fokus på: fællesskabet og sociale spilleregler herunder dannelse og medbestemmelse, sprogforståelse og forberedelse af dagen. Den voksnes rolle: gennemgå dagen gennem brug af piktogrammer og forberede børnegruppen på dagens aktivitet. |
Kl.9:30-10:40 |
Pædagogiske aktiviteter i mindre grupper. Alle aktivitetsgrupper har et uge-/aktivitetsskema dette sendes til forældre på AULA samt hænges op i teamet.
|
Fokus på: Læring og udvikling for børnene gennem pædagogiske aktiviteter, planlagt med udgangspunkt i den styrkede læreplan og klynges profil; ”Natur bevægelse og leg” Den voksnes rolle: Være igangsættende for processen, følge barnets spor, være nærværende og i børnehøjde, billede-dokumentere.
|
Kl.10:40-11:00 |
Pædagogiske rutiner Forberedelse til frokost; vaske hænder, dække borde, der hentes madvogne |
Fokus på: børnenes selvhjulpenhed, sproglige- og matematiske forståelse samt forudsigelighed Den voksnes rolle: Vi præsenterer maden, tydelige voksne der guider børnene |
Kl.11:00-11:30
|
Pædagogiske rutiner Frokost; børnene har faste spisepladser i teamet. De voksne er flytbare i forhold til at kunne sidde sammen med primære børn og nystartede børn |
Fokus på: fællesskab og venskaber, selvhjulpenhed, bordskik, sprog gennem dialog. Den voksnes rolle: Den gode rollemodel, der inviterer børnene til at være madmodige og sikre den gode samtale ved bordet. |
Kl.11:30-12:00 |
Pædagogiske rutiner Garderobe / forberedelse til hviletid |
Fokus på: selvhjulpenhed, rollemodeller og sociale kompetencer – vente på tur, hjælpe hinanden. Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin. |
Kl.12:00-13:30 |
Børnene- og voksen initierede lege. Alle børnehavebørn er på legeplads (Hviletid for nystartet børn) |
Fokus på: fællesskab og venskaber. Den voksnes rolle: Igangsætte lege i legezoner. Være den gode rollemodel, tilgængelige voksne i øjenhøjde med børnene. Nogle voksne har overblikket og observere de børneinitierede lege.
|
Kl.13:30- 13:45
|
Pædagogiske rutiner Garderobe og forberedelse til eftermiddagsmad |
Fokus på: selvhjulpenhed, rollemodeller og sociale kompetencer – vente på tur, hjælpe hinanden. Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin. |
13:45-14:00 |
Hviletid/afslapning
|
Fokus på: Arousal-regulering hos børnene. Den voksnes rolle: sikre de rolige omgivelser. |
Kl.14:00 – 14:30 |
Pædagogiske rutiner Eftermiddagsmad; børnene har faste spisepladser i teamet (de samme som til frokost) |
Fokus på: Rolig afslutning af dagen, fællesskabet og sociale spilleregler, forberedelse af eftermiddagen og fokus på selvhjulpenhed Den voksnes rolle: opsamling på dagen gennem dialog.
|
Kl.14:30 – 16:00 |
Alle teams har funktionsrum åbne |
Fokus på: En god afslutning på dagen gennem forudsigelighed. Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende overfor børn og familier. Sætte forskellige aktivitetstilbud i gang i funktionsrummene.
|
Kl.16:00 – 16:45 Fredag lukker Snorretoppen kl.16:00 |
Fælles afrunding af dagen
Der lukkes der i egne teams. |
Fokus på: overlevering mellem kollegaer, og til forældre. Den voksnes rolle: fordeling af arbejdsopgaver med og uden børn |