Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnehaven

Børnehaven

Dagen i Snorretoppens børnehave:

Vores dagsrytme er et udtryk for at vi som voksne er bevidste om, at der i hele barnets dag foregår vigtig læring. Det være sig både i forhold til de daglige rutiner – garderoben, måltidet og samling, de planlagte aktiviteter tilrettelagt ud fra vores læringsmål og den leg der spontant opstår, hvor børnene afprøver og videre udvikler sig selv i forhold til det fællesskab, de er en del af.

 

Klokken

Børn

Pædagogiske overvejelser

 

 

Kl.7:00 – 8:00

 

Fælles morgenstund, Sommerfuglene og Brumbasserne er samlet i morgencafeen.

 

Aktiviteter: Der serveres morgenmad i morgencafeen og der tilbydes forskellige legemuligheder hos Sommerfuglene.

 

Rutiner: Alle børn vasker hænder ved ankomst.

 

 

Fokus: Den gode aflevering og ro til en god start på dagen.

 

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie.

 

 

 

 

Kl.8:00 – 9:00

 

 

Børnene afleveres ved døren, til Sommerfuglene eller Brumbasserne. Der er en voksen i garderoben til at modtage børnene, hjælpe dem af med tøjet samt guide børnene til legemuligheder.

 

Der er rum åbne i begge teams, hvor der tilbydes forskellige legemuligheder. Der er voksne sammen med børnene der understøtter legen.

 

 

 

Fokus: den gode aflevering, selvhjulpenhed og ro til en god start på dagen.

 

Den voksnes rolle: Være nærværende og imødekommende over for børn og forældre. Igangsætte forskellige legemuligheder i funktionsrummene samt understøtte børnenes lege.

 

 

 

Kl.9:00 – 9:30

 

Børnene fordeles, Storgruppen har base i ét rum og den resterende børnegruppe har base i et andet rum.

 

 

 

Pædagogisk aktivitet:

 

Samling; morgensamling holdes i de enkelte aktivitetsgrupper.

 

 

Fokus: Fællesskabet blandt børnene, børns medbestemmelse, sprogforståelse samt sætte rammen for dagen.

 

 

 

Den voksnes rolle: Forberede børnegruppen på dagens aktivitet. Samt understøtte fællesskabet og relationer børnene i mellem.

 

 

 

Kl.9:30-10:40

 

Aktivitet: Pædagogiske aktiviteter i mindre grupper sammensat ud fra nærmeste udviklings zone.

 

Alle aktivitetsgrupper har et aktivitetsskema dette sendes til forældre på AULA samt hænges op i teamet.

 

 

 

Fokus: Udvikling for børnene gennem pædagogiske aktiviteter, planlagt med udgangspunkt i den styrkede læreplan og klynges profil; ”Natur bevægelse og leg”

 

Den voksnes rolle: Være igangsættende for processen, følge barnets spor, være nærværende og i børnehøjde.

 

Dokumentation; Der understøttes med billeder på AULA.

 

 

 

Kl.10:40-11:00

 

Pædagogiske rutiner:

 

Forberedelse til frokost; Børnene vasker hænder, hjælper med at dække bord og henter madvogne.

 

Fokus: børnenes selvhjulpenhed, sproglige- og matematiske forståelse.

 

Den voksnes rolle: Vi præsenterer maden, tydelige voksne der guider børnene

 

 

 

Kl.11:00-11:30

 

 

 

 

Pædagogiske rutiner:

Frokost; børnene har faste spisepladser.

De voksne er flytbare i forhold til relationer til børnene.

 

Fokus: fællesskabet, venskaber, selvhjulpenhed og sproglig udvikling.

 

Den voksnes rolle: At være den gode rollemodel, der inviterer børnene til at være madmodige og sikre den gode samtale ved bordet.

 

 

 

Kl.11:30-12:00

 

Pædagogiske rutiner:

Børnene går i garderoben og tager tøj på så de er klar til leg på legepladsen.

 

Fokus: selvhjulpenhed, at være gode rollemodeller for andre børn, børnenes sociale kompetencer – at vente på tur og hjælpe hinanden.

 

Den voksnes rolle: Være nærværende, tilgængelig og støttende. Hjælpe og guide børnene ved behov.

 

 

 

Kl.12:00-13:30

 

Aktivitet: Legeplads

 

Alle børnehavebørn er på legepladsen.

Der tilbydes vokseninitierede lege, hvor alle børn har mulighed for deltagelse.

 

(Hviletid for børn med behov for middagslur)

 

Fokus: Børnefællesskabet og venskaber, medbestemmelse og brug af fantasi.

 

Den voksnes rolle: Være igangsættende og understøttende for børnenes lege, ved behov. Være nærværende og i løbende dialog med børnene.

 

Den voksnes rolle på legepladsen er defineret, med 3 roller; Praktisk voksen (hjælper fx ved toiletbesøg), Overbliksvoksen (hjælper børn i leg og er nærværende), Aktivitetsvoksen (igangsætter vokseninitieret leg, hvor alle har mulighed for at deltage)

 

 

Kl.13:30- 13:45

 

 

 

 

 

 

Pædagogiske rutiner:

 

Garderobe og forberedelse til eftermiddagsmad

 

Fokus: selvhjulpenhed, at være gode rollemodeller for andre børn, børnenes sociale kompetencer – at vente på tur og hjælpe hinanden.

 

Den voksnes rolle: Være nærværende, tilgængelig og støttende. Hjælpe og guide børnene ved behov.


 

 

13:45-14:00

 

Aktivitet: Afslapning i egen base.

 

 

Fokus: At børnene går fra høj arousal, på legepladsen til lav arousal inden de skal spise og lege.

 

 

Den voksnes rolle: Være nærværende og sikre rolige omgivelser.

 

 

 

Kl.14:00 – 14:30

 

Pædagogiske rutiner:

 

Eftermiddagsmad; børnene har faste spisepladser i teamet (de samme som til frokost)

 

Fokus: Rolig opsamling på dagen, Samtaler der understøtter fællesskabet og forberedelse af eftermiddagens aktivitetsmuligheder. Der er også fokus på selvhjulpenhed

 

Den voksnes rolle: Understøtte børnenes samtaler. Lytte – spørge ind og følge børnenes spor.

 

 

 

Kl.14:30 – 16:00

 

Aktivitet: Leg

 

Alle teams har funktionsrum åbne

 

Fokus: Børns medbestemmelse, lege på tværs af aldersgrupper.  Den gode afhentning og overlevering af dagen til forældre.

 

Den voksnes rolle: være nærværende og understøttende i børnenes lege. Være imødekommende overfor forældre samt sikre den gode overlevering af barnets dag.

 

 

Kl.16:00 – 16:45

Fredag lukker Snorretoppen kl.16:00

 

Fælles afrunding af dagen

Kl.16:30 samler hele børnehaven sig hos Sommerfuglene.

 

Fredag lukkes der i egne teams.

 

 

Fokus: Børnene afrunder og afslutter deres legeaktiviteter.

 

Den voksnes rolle: Overlevering til kollegaer og til forældre af børnenes dag.