Pædagogisk grundlag

Værdigrundlag
Snorretoppens børne - og læringssyn

I Snorretoppen er vi opmærksomme på, at den måde vi som voksne handler og agere på er et udtryk for vores egne holdninger, normer og værdier, som er en del af vores menneskesyn.

Vores daglige pædagogiske praksis i Snorretoppen vil altid tage udgangspunkt i det enkelte barns udvikling og ressourcer. For at vi som voksne kan understøtte barnet i sin udvikling, er det vores opgave at sikre, at barnet er i et konstant udviklende læringsmiljø. Når vi i Snorretoppen taler udvikling, tager vi udgangspunkt i Vygotskys udviklingssyn, hvor vi som voksne har øje for barnets aktuelle udviklingsniveau for at kunne tilrettelægge aktiviteter og læringsforløb, der sigter mod barnets potentielle udviklingsniveau. Målet med dette er at barnet på eget initiativ kan afprøve og overføre denne læring aktivt i legen.
Barnets trivsel, læring og udvikling er afhængig af og udvikles positivt, når det indgår i relationer, der bygger på anerkendende, nærværende og troværdige voksne som barnet kan spejle sig i. Den tryghed og respekt der ligger i disse værdier, tror vi på danner grundlag for, at barnet udvikler et positivt selvbillede og selvværd som gør at barnet tør være sig selv sammen med andre og at barnet har mod til at møde den mangfoldighed der er i verden.
Vi er os ligeledes bevidste om, at der i alle relationer indgår magt og at vi som voksne er tildelt en magt. Vi mener derfor, at en bevidsthed og refleksion over denne magt er nødvendig for, at vi på bedst mulig måde kan være med til at støtte og fremme barnets udvikling. I forhold til barnets sociale udvikling tillægger vi det stor værdi, at vi som voksne er ansvarlige for at give alle børn mulighed for at indgå i et fællesskab ved at skabe inkluderende læringsmiljøer.

Vi mener at ovenstående forudsætter et professionelt og fagligt kompetent personale, der er engagerede, reflekterende og nysgerrige på barnet. Samtidig mener vi, at den bedst mulige forudsætning for at barnet trives og udvikles, er et tæt og ligeværdigt samarbejde med forældrene, hvor vi møder hinanden med gensidig respekt i åben dialog, så vi i fællesskab skaber sammenhæng i barnets liv.

Børn med særlige behov

Når vi i Snorretoppen taler om børn med særlige behov, taler vi ud fra børn, der er i en sårbar eller udsat position i deres liv, som kan være hindrende for deres udvikling og trivsel. Der kan både være tale om en akut og/eller en længerevarende periode i barnets liv.

Når et barn viser tegn på at det mistrives, er det vores opgave at handle og i samarbejde med forældrene lave en handleplan, så vi i fællesskab støtter op om barnets udvikling og trivsel. Vi har mulighed for at inddrage eventuelle relevante samarbejdspartnere; tale/høre lærer, sundhedsplejerske, psykolog, støttepædagog samt ressourceteamet i klyngen som består af ovenstående.

For at kunne inkludere alle børn i fællesskabet og sikre det rette udviklende læringsmiljø er det vigtig,t at vi konstant reflekterer over egen praksis og tilrettelæggelse af dagen så vi herigennem tilpasser vores praksis efter barnets behov.