Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vuggestuen

Vuggestuen

KlokkenHvilke læringsrum er vi i?Pædagogiske overvejelser

 

 

Kl.7:00 – 8:00

Morgenmad i Rødt team  i Villaen for hele vuggestuen.
Der er stuer åbne til de børn der har spist derhjemme.

 

Fokus på: den gode aflevering og ro til en god start på dagen.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie samt igangsætte vokseninitierede lege.

 

 

 

Kl.8:00 – 9:00

 

Alle teams åbner løbende stuer
efter behov.

 

Fokus på: den gode aflevering og ro til en god start på dagen gennem forudsigelighed.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie. Sætte forskellige vokseninitierede aktivitetstilbud i gang på stuerne.

 

 

 

Kl.9:00 – 9:30

 

Samling, frugt og brød på stuerne. 

 

Fokus på: fællesskabet og sociale spilleregler, sprogforståelse og forberedelse af dagen.
Den voksnes rolle: igangsætte morgensamling og forberede børnegruppen på dagens aktivitet.

 

 

 

 

Kl.9:30-10:30

 

Planlagte pædagogiske aktiviteter som I skal læse om i ugeplanen på AULA 

Fokus på: læring gennem planlagte pædagogiske aktiviteter ud fra læreplanstema, leg, børnefællesskaber, pædagogiske læringsmiljøer og sammenhænge.
Den voksnes rolle: igangsættende for processen, dokumenterende, følge barnets spor, være nærværende og i børnehøjde.

 

 

Kl.10:30-10:45

 

Forberedelse til frokost; vaske hænder, dække borde, hente madvogne.

 

Fokus på: selvhjulpenhed, sprogforståelse, matematisk forståelse og forudsigelighed
Den voksnes rolle: tydelige voksne der guider børnene

 

Kl.10:45-11:15

 

 

 

Frokost; børn og voksne spiser sammen på stuerne

 

Fokus på: Afslutning af formiddagen, det gode måltid, fællesskab og venskaber, rollemodeller og selvhjulpenhed, sprog gennem dialog, dannelse og børneperspektiver.
Den voksnes rolle: den gode rollemodel, opsamling på aktivitetstid gennem dialog. Understøtter og guider børnene gennem processerne.

 

 

 

Kl.11:15-12:00

 

 

Forberede til middagslur

Fokus på: selvhjulpenhed, rollemodeller og sociale kompetencer – vente på tur, hjælpe hinanden.
Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin.

 

 

 

Kl.12:00-13:30

 

De fleste vuggestuebørn sover.

 

De børn der er vågne leger roligt på stuen. 

Fokus på: at give børnene gode og vante rutiner omkring deres middagslur.
Den voksnes rolle: At skabe trygge og rolige rammer, som giver alle børn bedst mulige forudsætninger for søvn eller hvile, holde opsyn med de sovende børn.
Igangsætte voksen initierede lege for de børn der er vågne.

 

 

 

Kl.13:30- 14:00

 

Opvågning og forberedelse til eftermiddagsmad

Fokus på: selvhjulpenhed, rollemodeller og sociale kompetencer – vente på tur, hjælpe hinanden.
Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin.

 

 

Kl.14:00 – 15:00

 

Eftermiddagsmad på stuerne.

 

Fokus på: ro til opvågning, selvhjulpenhed, og spisning, fællesskabet og sociale spilleregler, forberedelse af eftermiddagen

Den voksnes rolle: opsamling på dagen gennem dialog.

 

 

 

 

Kl.15:00 – 16:00

 

Alle teams har åbne stuer eller bruger uderummet.

Fokus på: ro til en god afslutning på dagen gennem forudsigelighed.

Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende over for børn og familie. Opstille rammer for udviklende leg og fantasi i funktionsrummene eller i uderummet samt skabe plads til børneinitierede lege.

 

 

Kl.16:00 – 16:45

 

Fredag lukker Snorretoppen kl.16:00

 

Fælles afrunding af dagen

 

 

Fokus på: overlevering mellem kollegaer, ro til afslutning af dagen.

Den voksnes rolle: fordeling af arbejdsopgaver med og uden børn.