Vuggestuen
Klokken | Hvilke læringsrum er vi i? | Pædagogiske overvejelser |
Kl.7:00 – 8:00 | Morgenmad i Rødt team i Villaen for hele vuggestuen.
| Fokus på: den gode aflevering og ro til en god start på dagen. Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie samt igangsætte vokseninitierede lege. |
Kl.8:00 – 9:00 |
Alle teams åbner løbende stuer
| Fokus på: den gode aflevering og ro til en god start på dagen gennem forudsigelighed. Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende for barn og familie. Sætte forskellige vokseninitierede aktivitetstilbud i gang på stuerne. |
Kl.9:00 – 9:30 |
Samling, frugt og brød på stuerne.
| Fokus på: fællesskabet og sociale spilleregler, sprogforståelse og forberedelse af dagen.
|
Kl.9:30-10:30 |
Planlagte pædagogiske aktiviteter som I skal læse om i ugeplanen på AULA | Fokus på: læring gennem planlagte pædagogiske aktiviteter ud fra læreplanstema, leg, børnefællesskaber, pædagogiske læringsmiljøer og sammenhænge. Den voksnes rolle: igangsættende for processen, dokumenterende, følge barnets spor, være nærværende og i børnehøjde. |
Kl.10:30-10:45 |
Forberedelse til frokost; vaske hænder, dække borde, hente madvogne.
| Fokus på: selvhjulpenhed, sprogforståelse, matematisk forståelse og forudsigelighed Den voksnes rolle: tydelige voksne der guider børnene |
Kl.10:45-11:15
| Frokost; børn og voksne spiser sammen på stuerne |
Fokus på: Afslutning af formiddagen, det gode måltid, fællesskab og venskaber, rollemodeller og selvhjulpenhed, sprog gennem dialog, dannelse og børneperspektiver. |
Kl.11:15-12:00 |
Forberede til middagslur | Fokus på: selvhjulpenhed, rollemodeller og sociale kompetencer – vente på tur, hjælpe hinanden.
|
Kl.12:00-13:30 |
De fleste vuggestuebørn sover.
De børn der er vågne leger roligt på stuen. | Fokus på: at give børnene gode og vante rutiner omkring deres middagslur.
|
Kl.13:30- 14:00 |
Opvågning og forberedelse til eftermiddagsmad | Fokus på: selvhjulpenhed, rollemodeller og sociale kompetencer – vente på tur, hjælpe hinanden. Den voksnes rolle: hjælpe og guide - trin for trin. |
Kl.14:00 – 15:00 |
Eftermiddagsmad på stuerne.
| Fokus på: ro til opvågning, selvhjulpenhed, og spisning, fællesskabet og sociale spilleregler, forberedelse af eftermiddagen Den voksnes rolle: opsamling på dagen gennem dialog.
|
Kl.15:00 – 16:00 |
Alle teams har åbne stuer eller bruger uderummet. | Fokus på: ro til en god afslutning på dagen gennem forudsigelighed. Den voksnes rolle: være nærværende og imødekommende over for børn og familie. Opstille rammer for udviklende leg og fantasi i funktionsrummene eller i uderummet samt skabe plads til børneinitierede lege.
|
Kl.16:00 – 16:45
Fredag lukker Snorretoppen kl.16:00 |
Fælles afrunding af dagen
| Fokus på: overlevering mellem kollegaer, ro til afslutning af dagen. Den voksnes rolle: fordeling af arbejdsopgaver med og uden børn.
|